söndag 16 augusti 2009

Avresa

Nu är vi äntligen på väg. Grabbarna småsten Jörgen, Pekka och Anders kom och hämtade mig kl. 07:15 för färd till Arlanda. Väl på Arlanda väntade en fin kö till incheckningen. Ganska snart öppnades dock en till disk och vi var framme ganska snabbt och fick våra boardingpasses. Säkerhetskontrollen gick som en dans och efter lite mer köande så kunde vi gå ombord planet. Det visade sig att vi hamnat näst längst bak. Jag och Jörgen delade på en 3-sits och det var därför ganska bra utrymme. Dock blev det lite jobbigt för Jörgen då armstödet mellan sätena inte gick att fälla upp helt och det innebar ”en pinne i ryggen för Jörgen hela resan. Dock fanns det Entertainment system vid varje stol med ett 20-tal filmer, tv-serier och spel så underhållningen under resan var räddad. Vi upptäckte dock ganska snart att filmerna inte var on-demand utan filmerna gick på bestämda tider och på samtliga säten samtidigt. Dvs alla startade samma tid och började sedan om när de var klara. Vi missade dock starten så alla filmer var en bit in när vi bläddrade runt. TILT! Istället fick det bli en del backgammon och videopoker. Flygresan som var på 9 timmar gick ganska snabbt. Dock var inte ryggen att leka med. Smärtan var konstant så det blev många upp och gå pass i gången.
Väl framme i Chicago var det lite nervöst om vi skulle bli inplockade i tullen då vi saknade bagage men det gick som en dans. Även imigration var vi snabbt igenom så det gick inte mycket mer än 45 minuter att komma igenom allt och vi kunde leta reda på nästa gate. Det visade sig att den var i en annan terminal och då Chicago flygplats är grymt stor fick vi åka tåg mellan terminalerna. Väl framme i rätt terminal hittade vi en restaurant och beslutade oss för att käka en bit. Det visade sig att det var ganska dyrt men vi hade redan satt oss så det var bara att acceptera. En varsin pizza beställdes in och den visade sig vara grymt god så den var värd de 12 dollarna den kostade. Lite liten men grymt god. Men pizzan i säkert förvar i magsäcken begav vi oss mot gaten. Av någon anledning stannade vi dock till vid en av de monitorer som visar alla avgångar och jag sa lite på skämt ”Har de bytt gate eller?” och mycket riktigt det hade de. Som tur var hade vi tid på oss så det var bara att vända på klacken och gå tillbaka till där vi först kom in i terminalen och till vår ”nya” gate. Väl inne på planet visade det sig att vi inte fått platser bredvid varandra. Jag fick sitta inne vid fönstret bredvid ett amerikansk par som inte sa fem öre på hela resan på 3 timmar. Det enda ljudet det kom ifrån dem var när vi hade landat och kvinnan i paret plockade fram spypåsen och körde loss i den. Inte direkt det ljud man hade hoppats på.

Framme i Vegas
Ännu en gång blir det att åka tåg mellan terminaler då vi landar på en av de yttre. Allt går dock väldigt smidigt och snart sitter vi i shuttle bussen till hyrbilsbyggnaden. Resan tar ca 10 min och framme hittar vi direkt rätt och efter lite undertecknande sitter vi i vår hyrbil för resan. En Dodge Charger. Grymt cool bil. Ingen Hemi V8 tyvärr men en V6:a i alla fall. När vi ska köra iväg och jag trycker på gasen händer dock inget. Jag börjar kika runt och ser att det på ett ställe står Brake. Hm handbromsen. Nu kommer dock problemet. Var fan sitter handbromsen. Alla börjar leta men ingen kan fatta var den sitter. Instruktionsboken plockas fram men vi hittar ingenting där heller. Tillslut kliver Pekka ut och går och frågar en av de som jobbar på hyrbilsfirman. Det visar sig att handbromsen sitter på golvet som en pedal. Skapligt pinsamt när tjejen som visar fnissar högt när hon visar var den sitter. Men, men vi lär ju inte träffa henne igen.
Vi styr kosan till Stratosphere och tar strippen. Visar sig vara en miss då trafiken är grym och det blir mycket köande men tillslut lättar det och vi kommer fram till hotellet. Incheckningen går även denna smidigt och vi är snart på väg upp i hissen till hotelrummet. Det visar sig att vi har fått rum på 17:e våningen med en fin utsikt över… Parkeringshuset. Vi slänger egentligen bara in väskor och drar sedan ner igen och tillbaka till hyrbilen. Nu ska det shoppas. Vi beger oss därför mot Walmart för att handla lite småsaker. Självklart blev det lite mer än några småsaker. Jag passade på att köpa en resväska, en kylväska (det finns inget kylskåp på hotelrummet och de skulle ha 10 dollar per dag för en), ett par piketröjor, 4 T-shirts, dricka, vatten, snacks och en kontantkortstelefon (vi köpte en telefon per rum för att kunna ringa varandra om vi tappar bort varandra).
Tillbaka på Stratosphere igen så är klockan ca 21:30 och tröttheten har slagit över oss. Våra planer på att köra lite poker första dagen läggs på is och vi beslutar oss för att sova istället. Ca kl. 02:30 vaknar jag dock tvärt och all trötthet är som bortblåst. Det visar sig att även Jörgen är vaken så vi börjar snacka. Vi funderar på om det finns något vi kan hitta på 03:00 men kommer fram till att så mycket skoj finns det faktiskt inte vid denna tid. Vid ca 04:00 beslutar vi oss istället för att göra ett försök att somna om och det lyckas. Nästa gång ögonen öppnas så är klockan över 9 och det känns ju lite bättre.
Efter en dusch och lite tv-tittande så dyker Anders upp och vi beslutar oss för att ta en trip och köpa lite mer kläder samt videokamera till Jörgen och Pekka. Vi beger oss därför upp för East Sahara Avenue där Jörgen har för sig att det ska finnas en butik med stora storlekar. Vi åker och åker men någon butik dyker inte upp. Jörgen börjar nu fundera och han kommer på att det var nog på en av tvärgatorna som butiken ligger så vi vänder och när ett gatuanamn som han känner igen dyker upp så svänger vi av där. Vi hinner komma ca 200 meter in på gatan så dycker butiken upp på höger sida. Vi gör en snabb avstickare och åker över 2 filer för att komma av vägen. Jag ser då i backspegeln att en polisbil låg bakom oss. När vi svänger in på parkeringen så dyker denna polisbil också upp och han ställer sig en bit från oss. Vi kliver ur bilen och börjar gå mot butiken och polisen står kvar. Förmodligen kollar han vårt reg-nummer. När vi kommer ut från butiken är han dock borta men det blev lite nervöst. Även i denna butik blev det i alla fall lite klädköp då jag hittade en riktigt snygg skjorta på rea och en vindtröja från Reebok som jag kan spela golf i. Dessa 2 gick på ca 650 spänn och det tyckte jag det fick vara värt.
Vi beger oss nu mot Fry´s för inköp av videokamera samt reseadapter. Det visar sig nämligen att den reseadapter som Jörgen tagit med sig var trasig så vi har inte kunnat ladda vara datorer och telefoner. Fry’s är en jättebutik med bara elektronik som ligger söder om strippen så vi tar motervägen ner en bit och är där på ett kick. Inköpen klaras snabbt av och vi tar samma väg tillbaka till hotellet. Där är vi nu och skriver detta. Om ca 15 minuter ska vi dra till Orleans för buffé och turnering. De har en 120 dollar turre där kl. 19 som vi tänkte spela. Förhoppningsvis går det bra för någon av oss. Rapport kommer imorgon.