onsdag 16 april 2008

dan för den före dan före dan.........

Mindre en en veckan innan det är dags att besöka gamblingens förlovade land igen. Alla förberedelser är klara så nu är det bara att vänta. Som tur är har jag en massa andra saker som tar upp mina tankar just nu. Bl a att jag på Fredag gör min sista arbetsdag på kommunen. Har ju lyckats klonka in ett nytt jobb som jag börjar måndagen efter att jag kommer hem från Vegas. Ska bli grymt skönt att slippa pendla varje dag och det som glädjer mig mest av allt är ju att jag får sova längre på morgonen. Då mitt nya företag ligger nere på Kopparlunden så kommer det inte ta mycket mer än ca 5 minuter med cykel att ta sig dit. Lite bättre än 45 som det tar idag. Att jag dessutom får högre lön är bara en bonus.
Dock kan det ju bli en hel del resor i alla fall i mitt nya jobb. Huvudkontoret ligger i Göteborg och de har även kontor i Trollhättan, Södertälje och Peking. Jag ska ha hand om alla ställens datorer så om något strular i t ex Göteborg så är det ju bara att slänga sig på tåget. Ja, inte direkt dårå kanske men jag räknar i alla fall med 1 resa i veckan. Fördelen denna gång är ju ändå att det sker på betald arbetstid och tar ju inte av min fritid.
De första veckorna ska jag dessutom ha introduktion och denna görs nere i Göteborg. Hinner alltså knappt hem från staterna innan det är dags att åka ut och resa igen och bo på hotell. Tror dock att det kommer bli skoj trots att jag förmodligen kommer vara grymt jet-laggad.

På pokerfronten har det faktiskt hänt lite den senaste tiden. I helgen var det spel på klubben både lördag och söndag. Lördagens event var KM i Fixed limit Hold em. Detta visade sig vara en bortkastad eftermiddag för mig. Fick en hel del fina starthänder men hade verkligen ingen lycka med mig. Fick bl a AA utdraget av 55. En 5:a kom direkt på floppen och jag betalade hela vägen med mina raketer. Strax efteråt plockar jag upp QQ och höjer. Får ett gäng syn. När floppen kommer A K 3 och bombningen startar runt bordet inser jag att mina QQ är bara att förpassa till mucken. Får sedan händer som J10ss, KQhh, 99, 88 samt en hel del suitade ess men jag kan inte träffa någonting förutom vissa drag som aldrig går in. Vinner inte en hand trots mina fina starthänder och tröttnar. Bestämmer mig därför att prova med att spela varje hand vad jag än har. Inte ens nu kan jag träffa någonting. Hade jag tur så lyckades jag träffa bottenpar men ingenting mer trots att jag synade hela vägen till rivern. Den avgörande handen så plockar jag upp ett mellanpocket (kommer inte ihåg exakt vilket) och bestämmer mig för att gå hela vägen med den. Har väldigt short och det är liksom inget att spara på. Blir så klart utdragen av en KJ eller något liknade och är ute som nr 11 av 12 startande.

Lite senare kom ett cashgamebord igång och jag bestämde mig för att köra en stund. Vi körde bara Hold em och 5/5 i blinds. Detta visade sig också var en dålig idé. Oflytet håller i sig och efter någon timme tröttnar jag och ställer med 23 suited preflop efter att Eric C har höjt upp. Han synar och efter floppen K 9 3 visar han upp AK. Jag lyckas tyvärr inte dra ut så det är bara att lägga ner och åka hem.

På söndagen var det dags för ytterligare en GP. Texas Hold em med 1 rebuy. Vi blir tillslut 32 startande och jag börjar som vanligt ganska lugnt. Får iofs mest skitkort så det blir en hel del fold. Efter en liten stund plockar jag upp AKss UTG och höjer upp 3xBB. Jag får 4 syn???? Vafan trodde jag hade respekt med mig på klubben. Floppen kommer 5 7 8 med 2 spader. Alla checkar fram till BB och han bettar ut 600. Jag väljer att syna, några lägger sig och när det kommer tillbaka till SB så går han all-in. Efter lite stekning synar BB. Hmm, vad göra. Förmodligen sitter SB på klar stege eller kanske 2 par. Måste nog få in färgen för att vinna. Jag hade inte gjort någon rebuy så jag ser ändå min chans att få en ordentlig stack här och nu. Jag väljer därför tillslut att syna all-in. Missar jag färgen så kan jag ju alltid göra en rebuy. Korten upp på bordet och SB visar 9 6 för stege. BB visar Q3ss för färgdrag. Fan mindre outs. Turn är dock precis vad jag hade i mina drömmar. En liten spader. De andra drar dött och jag tripplar upp. En ganska bra start på turneringen.
Plockar sedan upp en del bra händer där jag vinner samtliga som t ex QQ där jag träffar en Q på turn och när vi kommer fram till pausen har jag 19100 i stacken (startstack 4500) och ligger långt över avarage. Det finns möjlighet att göra en add-on men jag backar då jag inte tycker det är värt 4000 extra för 150 spänn när jag redan har så pass mycket.

Tyvärr har jag dock precis fått byta bord och på det nya bordet går det inte lika bra. Jag lyckas bluffa bort en massa tusen när en viss motspelare inte förstår att den ska lägga sig ;-) Jag åker på en utdragning samt slaskar lite för mycket och jag är snart på runt 12 000 när det är dags för finalbord. Blindsen börjar dock bli dyra så jag måste hitta på något. Det är dock svårt att sno blinds då jag har chipleadern precis framför mig och han höjer i princip varje hand och är därför redan commitad om jag ställer. Efter en stund när ytterligare 2 pers har åkt ut plockar jag upp 10 10 på BB. UTG + 1 höjer upp till 3 ggr BB och folk lägger sig fram till knappen som reraisar till 10 ggr BB. SB lägger sig och nu är det upp till mig. Jag vet att den som sitter på knappen är grymt tight och skulle aldrig göra ett sådant spel om han inte satt på monster. Frågan om det är AK, AA, KK eller QQ. Är det AK så ska jag definitivt ställa men mot de övriga så är det ju inte lika lyckat med syn. Jag funderar länge och väljer efter mycket om och men att folda. Det visar sig sedan att det var en bra fold då BB efter avklarad hand visar upp QQ.
Ytterligare 1 person åker ut och nu är vi 6 pers kvar. 5 får pris. Jag föreslår att vi gör ett ballongpris och efter lite gnissel går alla med på dealen och ballongen ska få ett full inköp tillbaka. Dvs 300 kr. Strax efter plockar jag upp AQ i tidig postition och ställer all-in. Alla lägger sig fram till herr ordförande som synar och viker sedan såklart upp AK. (den handen måste ju vara ute när jag har AQ). Ingen Q på varken flop, turn eller river och jag är ute. Skönt i alla fall att inte gå helt lottlös från turneringen. Tur att jag föreslog ett ballongpris.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska bli kul att läsa om Vegas.