måndag 16 juli 2007

Långhelg med golf och poker

Helgen började tidigt eftersom jag hade ledigt i Fredags. Anledningen till ledigheten var en 2 dagars golftävling i par som började i Fredags. Jag både spelade och hade hand om tävlingen så det blev långa och dryga dagar. Då första utslag var kl. 08:00 varje morgon var jag tvungen att vara där tills 07:15 båda dagarna. Jag gick själv ut i andraboll och efter jag kom in så fick jag ta emot allas scorekort och föra in resultaten i datorn samt skriva upp på resultattavlan. Dag 1 kunde jag bege mig hemåt först vid 18:45. En riktigt lång och dryg dag. Det positiva var dock att jag och min golfpartner Kalle spelade riktigt bra och låg på 6:e plats efter dag 1 med 43 poäng. Dvs 7 bättre än vårt HCP.
Dag 2 gick det tyvärr inte lika bra. Jag spelade i och för sig ganska bra men då spelformen var foresome då vi slår vartannat slag på bollen så spelade det ingen större roll när Kalle tyvärr inte hade sin bästa dag. Det var en hel del missade slag och han misströstade och hängde med huvudet. Det är tyvärr sånt som händer. Golf är grymt frustrerande och det som funkar bra ena dan kanske inte funkar alls andra. Det kan hända även den bästa. Vi lyckades dock skärpa till oss lite i slutet och kom in på 27 poäng. Dvs 9 sämre än HCP och en total på 70 poäng. Det räckte till en 16 plats av 60 lag så det får väl räknas som godkännt.

Efter att några andra i tävlingsledningen kom in efter sina rundor så kunde jag tillslut vid ca 15:30 dra från golfbanan för att direkt dra till Hallstahammar och pokerklubben. Det pågick en deepstack turnering och jag antog att de behövde en dealer till cashgamet. När jag kommer dit har dock en annan som brukar hjälpa till som dealer åkt ut tidigt i turneringen så han sitter nu som dealer. Han meddelar dock att han bara ska sitta till 18:00 så jag sätter mig och väntar. Passar på att köra lite on-line poker på en av klubbens burkar och loggar därför in på mitt nya konto på Fulltilt poker där jag fått $50 gratis. Går in på ett Omaha .10/.25 bord. Redan första handen plockar jag upp en riktigt fin Omaha hand, AcAsQcJd och väljer att raisa pott. Får ett par syn och floppen kommer Qs 7h 3d. Bettar pott igen och då lägger sig de andra. Sen rullar det på och när klockan börjar närma sig 18 så kliver jag ut med ca en uppdubbling.

Som dealer händer inte så där jättemycket. Erik "the Viking" C sopar banan med de andra på cashgamet och klonkar ut dem en efter en. Långa stunder är det bara 3 eller 4 pers som sitter och spelar och jag får verkligen jobba för pengarna. Får ju dela typ dubbelt så många händer än vad jag normalt gör då säkert hälften av alla händer slutar redan preflop eller efter floppen.
Positivt är dock att det var Erik som går vinnande ur de flesta händer. Han är riktigt givmild med dricks när det går bra och jag får säkert 300 spänn bara av honom under kvällen. En annan som var riktigt givmild med dricks var Anders E som när han satte sig vid bordet också hade en ganska lyckat session. Redan vid 10:45 får de sista krigarna nog och väljer att bryta och kvar i lokalen är bara jag, Jörgen och Hannu. Bara att packa ihop och bege sig hemåt. Väl hemma så somnar jag som en klubbad säl.

Vid 12:30 på söndagen så väcks jag av att telefonen ringer. Det är herr Muselli som undrar om vi ska klonka på Mansion idag. Då jag inte har något annat för mig så tycker jag att det låter som en bra idé och anmäler mig därför direkt till en $20 rapid freezeout satelit till kvällens $100.000 guarantee. Hamnar på platsen bredvid 2kahunas som dock åker ut ganska snabbt. För mig går det mycket bättre och trots att jag tappar lite av stacken i början kan jag snart dubbla upp mig. Spelar sedan stabilt och vinner några händer här och där. Har även en del tur och lyckas dra ut när jag är långt från favorit. Det är 6 platser till finalen och när 6 pers är kvar är jag en av dem och har därför vunnit min plats. Helt ok att lyckas på första försöket.

Efter den lyckade turneringen bestämmer jag mig för att gå in och spela lite omaha på Fulltilt och fortsätta grindningen mot clearad bonus. Då det inte finns något folk inne på rätt nivåer på vanlig Omaha så väljer jag ett bord med Omaha H/L .10/.25. Det börjar bra direkt och jag vinner direkt de 2 första händerna och de $25 som jag gick in med är snabbt uppe i $35. Under de 3 timmar som jag spelar går det lite upp och ner men jag lyckas vinna några stora händer och när hungern börjar bli allt för svår går jag från bordet med $61. En bra start på dagen.

Som uppvärmning för Mansionfinalen så går jag vid halv 9 tiden in på Absolute poker och spelar en $6+$1 NL Texas Sit n Go. Jag dominerar bordet totalt och plockar ut folket en efter en. När vi väl kommer till heads up så har jag ca 11500 och min motståndare ca 2000. Efter ett par händer så får jag K9dd och höjer upp till 1600. Han ställer med sina sista 400 och jag synar såklart. Han visar A5off. Floppen kommer xx9. Turn x. River x och jag är vinnare. Känns riktigt bra att precis ha vunnit en turre när det är dags för dagen stora event.

Mansionfinalen börjar med över 600 pers och 81 priser. Mitt bord är grymt tight och trots att min strategi var att spela ganska tight i börjar av turneringen så väljer jag därför att vara lite mer aggressiv. Det betalar sig och min stack ökar sakta men säkert. Gör några moves här och där och allt känns riktigt bra. Timmarna går och deltagarna åker en efter en. När det är ca 200 pers kvar har blindsen kommit upp till en riktigt respektabel nivå och jag sitter med mellan 4 och 5 tusen i stacken. Korttorkar är nu dock maximal och jag ser min stack börja blöda. Efter en massa varv utan något att spela med så tittar jag helt plötsligt ner på AKdd. UTG raisar och jag känner att jag inte har något val och ställer. Får syn av UTG och han visar upp QQ (har jag för mig. Något högt pocket var det i alla fall). Floppen är blank men på Turn kommer det en finfin kung och jag kan dubbla upp mig. Åter igen får jag bara skitkort och när jag har ca 4000 kvar hittar jag åter igen AK. En i tidig position höjer, nästa person går all-in. Känner att jag måste ta ett skott och ställer jag med och får dessutom syn av han som raisade först. De visar 99 och 10 10. Floppen är åter igen blank. Turn K, River K. Klonk!!!! Trippling och jag har ca 17 000 i stacken och 17:e plats med ca 130 pers kvar.
Då blindsen nu börjar bli grymt dyra så börjar folk köra allt mer på chans och folk åker till höger och vänster. Jag får som vanligt smuts och foldar för det mesta. Hittar dock AQ UTG och höjer 3ggr BB men får ingen syn. Blindsen är nu på 800/1600 och vi börjar närma oss pengarna. Jag får inga händer som är värda att spela men nu går det fort. Både neråt i min stack och antal spelare. När den magiska siffran 81 pers kvar lyser upp och vi är ITM så har vi ca 14 000 kvar och blindsen är 1000/2000. Dvs ganska short. De bra händerna lyser dock fortfarande med sin frånvaro. På SB får jag dock "Dolly Parton" och då ingen har höjt innan mig så ställer jag och lyckas sno en BB. Får nu tipset från Jörgen som jag chattar med att alltid ställa på knappen vilken hand jag än har om ingen annan höjt före mig. Första varvet får jag 2 7 på knappen och har inte mage att ställa. Nästa varv kommer en höjning i tidig position och jag lägger därför min J5. Det tredje varvet när jag har ca 11000 kvar och det är 66 pers kvar lägger sig alla fram till mig och jag kikar ner på 9 7 off och väljer att ställa. Får dock blixtsyn av SB och inser att jag ligger pyrt till. Och mycket riktigt, han visar upp KK. Shit!!! Floppen kommer dock 556 och ett litet hopp tänds hos mig. 8! 8! 8!. Turn blank. River blank. Ute på plats 66. Vi fick dock $150 och det är ju alltid något. Lite surt bara att om vi avvaktat lite så hade vi förmodligen fått $200 istället då priserna gick upp till det från plats 63. Men, men man ska ju inte gråta över spilld mjölk. Jag tog en chansning som inte gick hem och det var ju finalbordet vi var ute efter. För att kunna nå dit så hade vi behövt dubbla upp oss några gånger och ganska snabbt eftersom blindsen var så höga. Får göra ett nytt försök nästa helg och förhoppningsvis så kan vi klonka ännu hårdare då.
Får dock be om ursäkt till dig Nicke att jag tog någon annans råd och chansade med våra pengar

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloj! Det finns inget att be om ursäkt om. Du var ju führer över denna turnering och hade ju tagit oss till pengarna redan! Om jag lät besviken så var det ju för att vi inte vann, inte sättet vi åkte ut på. Det hade förmodligen känts mycket värre att bli utdragen med en monsterhand, dvs det vanliga sättet ;)