tisdag 18 september 2007

Vegas dag 1

ÄNTLIGEN!
Efter 6 månaders väntan är det äntligen dags för avfärd. Nervositeten var i högform och sömnen liten sista natten innan avresa. Mina resekamrater Niklas och Robin kom ner från Norberg redan på Söndagskvällen och vi spenderade natten med online-poker. Först kl 03:00 bestämmer vi oss för att försöka sova en sväng och törnar in för att sedan gå upp 05:30 och bege oss till flygplatsen. Det hade sagts att vi behövde vara vid incheckningen gärna 3 timmar innan avfärd och då anammade vi det. Dumt val visade det sig. Incheckningen tog ca 10 minuter då kön var obefintlig och säkerheten bestod av 3 frågor. Det blev istället 2 timmar på ett fik spelandes gurka innan det var dags att borda planet.

Den första flygresan som var på 9 timmar och gick förvånande snabbt. Planet var inte ens halvfullt men trots det tryckte vi ihop oss och spelade kort i 6 timmar av de 9. Mycket gurka, chicago och tribello. Gick hyfsat för mig och jag plussade typ 30 dollar.

På flygplatsen i Philladelphia var vi lite nervösa för tullen då vi vet att de kan beslagta bärbara datorer helt utan anledning och hålla långa förhör. Detta såg vi dock ingenting av. Då Robin hoppar på kryckor efter en fotbollsskada ansågs han som handikappad och fick gå förbi alla köer. Då vi var i sällskap ansågs vi vara hans assistenter och kunde också smita förbi. I tullen fick alla en varsin fråga och sedan var det bara att passera. Dock var det en av alla de passkontrollanter som vi passerade som riktigt dryg. Han gillade inte alls att vi var 2 assistenter och var riktigt otrevlig. Då jag dessutom missat att fylla i ett par rader på en av alla de formulär som vi var tvungna att visa upp så fick jag kommentaren. "I am not your mother" när jag bad om ursäkt för detta. Lite skoj faktiskt.
Detta betydde dock ytterligare väntetid på flygplatsen då vi hade 4 timmar mellan flygen. Men hellre sitta och vila än stå i kö.

Flyget mellan philly och Vegas var riktigt drygt 5,5 timmar och dessutom fick vi stå och vänta i ca 30 minuter ute på startbanan då det var jätteköer för att få lyfta. Planet var fullsatt och mycket trängre än det första. Min plan var att försöka sova men det var bara att glömma. Ryggen gjorde sig påmind och att ha ständigt halvkrossade ben då mannen framför mig envisades med att fälla tillbaka sin stol underlättade ju inte precis.

Väl framme fick vi snabbt tag på vår väskor och hoppade in i vår shuttlebus och begav oss upp för strippen. Fyfan va stora hotellen är. Ögonen var stora som tefat på oss alla när vi fick se alla de kända hotellen på rad. MGM, Bellagio, Wynn, Circus Circus osv. Och allt ljus. Det är verkligen som de säger. Obeskrivbart.

Vårt hotell var dock inte lika storslaget. Helt ok dock. Vi fick ett rum i det "nybyggda" tornet som vi bad om och vi blev positivt överraskade. Hyffsat stort och rent. Lite skavanker här och där men helt ok som sagt.

Egentligen borde vi kanske ha gått och lagt oss men Nicke och Robin var grymt sugna på att hoppa in på turneringen som började på hotellet 23:00 lokal tid med ett inköp på $42 (1 rebuy fick man göra för 20 dollar). Jag lät mig övertalas och vi körde igång med 74 spelare. Det börjar ganska segt och jag får ingenting direkt spelbart. Efter något var plockar jag upp AK på BB och då alla foldar förrutom SB som limpar höjer jag 3 ggr och då lägger han sig.

Efter ytterligare 4-5 varv plockar jag upp KK UTG och höjer upp till 300 50/100 blinds. UTG+2 höjer till 1200 och en på cut off synar. Då jag har ca 3200 (startstack 3000) och vet att jag kan göra rebuy så bestämmer jag mig för att gå all-in. Båda synar och då de båda täcker mig så blir det ingen showdown. Floppen kommer 3 7 J rainbow och då går UTG+2 all-in och den andra synar. Showdown. Jag lägger upp mina KK och är helt säker på att någon av de andra lär ha AA men döm av min förvåning då de viker upp AK respektive AQ!!!??? Mina KK håller och jag tripplar upp.

Innan första paus får jag inga händer och jag har ca 9200 och väljer därför att inte utnyttja rebuyen som alla får göra.

De närmaste 4 perioderna får jag bara smuts. Spelar kanske 2 händer totalt då det inte finns någon idé att försöka sno då vi har en på vårt bord som synar ner allt och har grymma klonkingskills. Han tar ut en efter en och tillslut får splittas vårt bord och vi är nere på 40 spelare. Jag håller mig levande med mina skit kort och snart är vi nere på 2 bord då följande hand utspelare sig. Jag plockar upp A2 ruter i mitten position och då jag är rejält short så väljer jag att ställa för att kanske kunna sno blindsen. BB synar och viker upp AQcc. Floppen kommer 2s 8c 9c. Turn 9d. River 6s. Jag dubblar upp med en hel del tur.
Killen som jag dubblade mot går in i tilt och börjar spela grymt aggro. Han har dock grymt tur och klonkar ut en efter en och snart är vi nere på 11 pers. 10 på finalbordet 8 priser. Jag är short igen med 14000 och 2000/4000 blinds. Dock är det flera som är lika eller t o m mer short så jag sätter upp som mål att ta mig till finalbordet. Dock dubblar sig alla andra som är short på det andra bordet och då jag får BB med 8000 kvar så väljer jag att syna blint när SB ställer mig all-in.

Jag har 9 3 off (samma hand som jag haft de senaste 2 händerna!!). Han har A 5 och jag får ingen hjälp. Ute på finalbordsballongen. Det känns dock som om att om man kan få lite mer kort att jobba med så borde man kunna gå riktigt långt i denna turnering. Många spelare är grymt dåliga och gör riktigt fiskiga saker. Då jag dock bara fick skitkort kunde jag ingenting göra då de mer än gärna synade ner hela vägen med ett bottenpar. Blir i alla fall fler besök på "vårt" pokerum.

Tillslut fick vi gå och lägga oss ca 31 timmar efter att vi klev upp hemma i Sverige för att åka iväg. Jag behöver nog inte beskriva hur trött jag var men det var i alla fall inga problem att somna och sova ca 10 timmar.

Nu ska vi ut på nya äventyr. Återkommer om detta imorgon.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur poker sugen är man på en skala när man spelar en turnering direkt efter en sån lång resa ;)
Med tanke på hur seg du måste varit och det gick så skapligt, så borde vi få läsa om en turneringsseger snart...lycka till och ät lite Buffé åt mig också...

Nicklas sa...

Skönt att ni kom fram välbehållna. Stor respekt för att ni orkade pallra er iväg till pokerrummet efter den resan, själv orkade jag knappt upp i sängen efter flyget.

Blir spännande att följa fortsättningen. Lycka till!

TurboT sa...

Jo, jag var egentligen inget sugen att spela. Var grymt trött men då de andra inte kunde slita sig så föll man för grupptrycket.

Tack för lyckönsningarna!