måndag 14 maj 2007

Slask-WM

Igår var det dags för en 50 kr unlimited rebuys turnering i Hallsta. Då jag för en gång skull var ledig denna dag så passade jag på att åka ner för att ta ett skott.
Jag valde att innan vi körde igång göra 2 st rebuys och startade därför med 3500 i marker. Efter några händer plockar jag upp JJ och raisar 4xBB. Får syn av knappen och BB. Floppen kommer 10 6 3 rainbow och BB bettar ut 500. Då jag inte vill låta någon dra ut mig billigt väljer jag att direkt ställa all-in. Knappen lägger sig och BB blixtsynar. Han visar ett hålstegedrag och mina JJ står så jag dubblar upp. Handen efter har jag BB och kikar ännu en gång ner på JJ. Killen i 3:e position höjer till 250 knappen synar och även SB. Av någon anledning väljer jag att bara syna för att maskera min hand (ett ganska dåligt spel egentligen). Floppen kommer J 5 2 rainbow. SB bettar ut 400 och jag väljer i detta läge att höja till 1400 (kanske bara skulle ha synat?). Ursprungsraisaren och knappen lägger sig. SB tar en titt på mig och går sedan all-in med ca 3000 till. Ganska lätt syn och han viker upp A 5 för mellanpar. Mina JJ håller igen. En riktigt bra start och en stapel på ca 12 000 redan i första perioden. Den närmaste tiden händer inte så mycket. Får mest skräp händer som t ex 9 3, 8 2, K 4 , J 2 osv. I mitten av period 3 plockar jag dock upp KK på knappen. Alla lägger sig fram till mig och jag höjer till 900. SB lägger sig och BB går direkt All-in med ca 4000. Tja inte kan jag lägga mig med KK. BB visar upp 77. Mina kungar står och nu har jag ca 15 000. Det hinner inte gå mer än ca 4-5 händer innan jag åter plockar upp KK på BB. Alla lägger sig fram till knappen som höjer till 1500 (han har ca 4500 i sin stack). SB lägger sig och jag funderar ett tag och går sedan All-in (han har varit synvillig tidigare) och mycket riktigt tar han synen med kommentaren "Äh, jag tar ett skott". Han visar upp 8 5 suited. Ännu en gång håller mina kungar och jag sitter nu på ca 19 500 och är chipleader. Lite senare i turneringen plockar jag upp Ad 10d i tredje position och höjer till 2500 (blinds 300/600). Alla lägger sig fram till BB som steker och tillslut synar. Floppen kommer 10 7 3 rainbow. Dvs toppair med top kicker. BB checkar och jag bettar 5000 och får då en en checkraise all-in i ansiktet för ytterligare 5100. Med tanke på vad jag redan har investerat i potten så känner jag att jag måste syna även om jag förmodligen ligger under så jag synar. Han visar du upp JJ. Turn och river är tyvärr blanka och jag är nu nere i 5400. Ett par händer senare när jag sitter på BB raisar UTG till 1800. Alla lägger sig fram till knappen som ställer med sina sista 4900. Tittar ner och ser 8h 6h. Här ser jag min chans att dubbla upp mig eftersom jag känner mig ganska säker på att även UTG kommer syna och ställer därför in keramiken. Mycket riktigt synar UTG och viker upp A J. Knappen visar A 10.
De närmaste timmarna händer inte så mycket men jag lyckas överleva till finalbordet som shortstack. Har ca 18 000 med en medelstack på ca 30 000. På finalbordet finns det som jag ser det bara ett spel att göra All-in eller inget. Väntar tills jag får skapliga händer och ställer när läget känns rätt. Av någon anledning får jag grymt mycket respekt och lyckas sno blindsen med gång efter annan med väldigt mediokra händer. Detta gör att jag lyckas överleva ända in i pengarna dvs top 6. Så fort ballongen är avgjord börjar det hända grejer. Ytterligare en shortstack åker ut och vi är 5 kvar. Jag har nu ca 15 000 och blindsen är 1500/3000. Jag sitter UTG och tittar ner på 9 7 spader. Känner att jag måste göra något då jag snart har blindsen och väljer att ställa. Efter mig sitter Jörgen som blixtsynar. Ojdå, då lär man behöva klonka. Övriga lägger sig och han visar upp 8 8. Tja jag är ju inte körd. Floppen kommer 9 9 10. Hoppsan, skaplig flop :) Dock vinner ju Jörgen fortfarande med en 8 eller runner runner stege. Turn kommer 10. Kåk!!!!! Nu finns det bara 2 outs för split. River 3 och jag har dubblat upp. Nu sitter jag helt plötsligt med nästan 35 000 och kan börja andas ut. Strax efter lyckas jag slå ut Magnus E med en hand som jag inte minns just nu. Var fortfarande i dimma efter handen mot Jörgen.... Vi är alltså 4 pers kvar och nu börjar det smälla. Jörgen sitter UTG och ställer in med sina sista 31 000. Knappen lägger sig och Uffe på SB ställer också all-in. Bara att lägga sig. SB visar upp AA och Jörgen är ett minne blott. Nästa hand höjer Uffe från knappen och jag lägger mig. Micke går all in och Uffe synar. Uffe viker upp QQ och Micke blir tvungen att lämna in. Heads up! Jag har ca 110 000 och Uffe ca 150 000. Första handen i Heads up:en får jag 7 2 off är lägger mig och lägger mig mot en raise. Hand 2 plockar jag dock upp A 8 och höjer till 18 000 (3000/6000 blinds) och får då ett All-in rakt i ansiktet. Får direkt dåliga vibbar och väljer efter lite stekande att lägga mig. (Uffe avslöjde efter turneringen att han hade 99). Nästa hand får jag 8 9 off på BB. Uffe höjer till 18 000 och jag väljer att syna. Jag checkar blint (misstag nummer 1?) och floppen kommer Js 10s 3d. Uffe checkar också. Turn kommer 8h och jag bettar ut 19 000. Uffe går då All-in. Jag har alltså träff på 8:an samt öppet stegdrag. Efter lite stekande väljer jag att syna. Hoppas lite på att han sitter på ett färgdrag eller stegdrag. Han visar upp K 8. Rivern är blank och han vinner potten och turneringen med högre kicker. Kanske borde jag ha gått all in på floppen eller direkt efter turn. Det hade kanske fått honom att lägga sig. Men, men jag är ändå väldigt nöjd med andra platsen. Satt med shortstack väldigt länge och lyckades klonka när jag behövde det.

Inga kommentarer: