måndag 13 oktober 2008

Life, liberty and fruit of the loom

Nu var det ett tag sedan igen men det har inte funnits så mycket att skriva om. Jobbet tar väldigt mycket tid och jag har inte gjort något speciellt egentligen. En massa resor ner till Göteborg och långa kvällar på hotellrum är inte så mycket att skriva om. Dock har jag hållt på med att renovera mitt vardagsrum. Då det inte blev någon Vegasresa nu under hösten så valde jag att lägga pengarna på hemmet istället. Var grymt trött på hur vardagsrummet såg ut och ville hotta upp det lite.

Började därför med att slänga allt som fanns i Vardagsrummet. Dvs soffa, bord, vitrinskåp, tv, lampor osv. Då jag hade ett inbyggt akvarium i en av väggarna som jag också var trött på så valde jag att sätta för hålet i väggen med en gipsskiva. Tog sedan dit en målare som spacklade, tapetserade 2 väggar och målade 2. Det är i ganska mörka färger med en tapet som är mörkgrå och ser ut som att det vore rutigt. Ungefär som tegelstenar (grymt snygg i mitt tycke) De andra 2 väggarna är målade i en vinröd färg som passar riktigt bra mot det gråa. Sen var det bara att börja shoppa. Har köpt en 50" plasma från Samsung. Mediabänk och bord från Ikea (i deras svartbruna färg). Skinnsoffa (3+2+1) från Nisses samt en ny taklampa. Har en del kvar att köpa som t ex hemmabiosystem, golvlampa, vägglampor och väggfäste för tv:n. Har dock väntat lite med det då jag ville få allt på plats så att man lättare ser vad som behöver köpa in. Vad gäller hemmabiosystemet så har jag lite svårt att bestämma mig. Vet inte om jag ska satsa på ett 5:1 system eller kanske ett 2:1 system. Vill helst undvika en massa dragning av kablar och 5:1 systemen med trådlösa bakhögtalare har jag hört kan vara lite struliga. I vilket fall som helst tycker jag att rummet har blivit riktigt snyggt och jag är grymt nöjd. Ska bli riktigt skoj med invigning i samband med herrklubbens träff den 25:e oktober.

Soffan är annars en historia i sig. Jag har alltid velat ha en svart skinnsoffa som är riktigt skön att ligga i samt att se på. Åkte runt till alla de olika möbelhandlarna och provlåg och hittade tillslut bara 1 som jag verkligen gillade. Det var modell Riga från Nisses 11 000 kr för en 3+2+1. Hade först tänkt mig en 3:a samt 2 fåtöljer men bytte uppfattning när jag såg denna. Tog ett beslut att en sådan vill jag ha och gick dit för att göra en beställning och fick då reda på att den inte fanns i lager utan skulle komma in i månadsskiftet oktober/november. Detta var i mitten på augusti. Var inte riktigt nöjd med detta utan åkte hem igen och började leta alternativ men lyckades inte hitta något utan åkte tillbaka och gjorde beställningen i alla fall.
I förra veckan ringer man från Nisses och berättar att soffan har kommit och att leverans kan ske på Fredag. Kanon! I fredag ringer fraktfirman och jag möter upp dem hemma hos mig. Nu kommer chocken. Soffan är för stor för att enkelt bäras upp för trappan. Det blir en hel del bändande och tillslut hittar vi på en lösning där vi kan bära upp den första trappdelen. Sen svänger trappan och då var vi tvungna att ställa upp den på högkant och dra den runt hörnet för att sen bära den ytterligare 8 trappsteg och sedan göra om proceduren igen. Detta var ingen lätt historia. Väl uppe med 3 soffan är både jag och fraktsnubben helt slut och då har vi 2 delar kvar. 2 soffan visade sig heller inte passa riktigt runt hörnen så även denna var vi tvungna att ställa på högkant för att få runt hörnen och armarna värkte nu som tusan. Vi fick dock upp även denna del och när fåtöljen skulle bäras upp var vi båda så trötta att den nog blev den jobbigaste. Vi fick i princip stanna och vila efter varje 8 trappsteg och jag har totalt 48.
När alla delar var uppe skulle jag signera kvittot och detta visade sig heller inte vara helt lätt. Armarna skakade som asplöv och jag fick nästan hålla i skrivhanden med den andra för att kunna få dit min kråka.
Jag kunde i alla fall självdö en stund på sängen efter denna pers. Värre var det för fraktkillen som hade ytterligare 2 leveranser under eftermiddagen. Jag är verkligen inte avundsjuk.

Poker har jag inte hunnit med så mycket och när HPK Open gick i förra helgen så valde jag att jobba som tävlingledning istället.

Igår var det dock dags för en GP turnering på HPK. Det var den 4:e i ordningen men jag hade bara hunnit spela 1 tidigare. Det var en 200 kr freeze med 8500 i startmarker. Jag minns inte detaljerna exakt men jag ska försöka återberätta händelserna så gott jag kan.

Turneringen började ganska lugnt och jag var inne och slaskade i en hel del potter. Vann några och förlorade några och när det var dags för första paus så hade jag 9200. Tyvärr fick jag byta bord direkt efter pausen för det kändes som att man hade ganska bra koll på ursprungsbordet plus att jag plockade upp en hel del fina händer.

På det nya bordet blev det korttorka direkt och då det var några hyperaggressiva spelare vid bordet valde jag att ta det ganska lugnt och vänta in rätt händer och tillslut kom de. Först plockar jag upp KK som UTG +1 och ställer då jag har ca 6000 kvar och blindsen är på 300/600. Alla foldar fram till BB som också är ganska short. Han synar och visar upp AK. Flop, turn och river är blanka och jag dubblar upp. 2 händer senare när jag sitter på BB ställer knappen med ca 4000 och jag kikar ner på AA. Självklar syn och han visar K J (eller något liknande). Floppen kommer J 8 7. Turn 10. River 9. Stege på bordet och vi splittar.

Direkt efter denna handen splittas vårt bord och vi är 16 pers kvar. På mitt nya bord är det inte lika slaskigt utan standard 3-4 höjning och fold från alla andra. Jag börjar ganska snabbt att plocka upp bra starthänder även på detta bord. Höjer vid 2 olika tillfällen med JJ och AJ men vinner bara blindsen. Plockar även upp JJ en andra gång och höjer upp till 2900 (blinds 500/1000). Lars K på BB synar. Floppen kommer K 9 2 och han checkar och jag bettar ut 4000 och han lägger sig. Får lite senare AQ och höjer till 3100 och får 1 syn. Floppen kommer KQ5 och jag bettar ut 4500 och han blixtfoldar.
Jag håller mig levande tack vare de bra starthänder och att jag vinner i princip varje pott jag är inne i.

Ganska snart blir det finalbord och jag ligger helt ok till. Är inte chipleader men inte heller short på bordet. Det är 6 priser. Ganska snart utspelar sig en nyckelpott för mig i turneringen. Blindsen är 800/1600 och jag sitter på knappen. UTG och UTG +1 synar. Jag kikar ner på 56dd och väljer att syna. SB synar också och BB checkar ner. Floppen kommer K 7 4 alla i ruter. Bingo! UTG checkar, UTG +1 går all in med ca 9500. Hmm, hur gör jag nu? Om jag bara synar så är ju risken att någon med ruter A eller tex 2 par får allt för bra odds för en syn och kanske drar ut mig. Väljer därför att ställa med mina drygt 20000. SB och BB lägger sig och UTG börjar steka. Han fipplar med sina marker. Räknar och stönar. Efter 17 stön och ännu mera stonk väljer han tillslut att syna och visar upp Ad 7s. UTG+1 som gick all-in först visar par i kungar och ingen ruter (har jag för mig). Att han som gick all-in först inte hade något speciellt förstod jag men jag blev faktiskt ganska förvånad att UTG synade med mellan par och nötfärgsdrag. Jag gjorde det i alla fall ganska dyrt. Och det var ju inte så att han hade hur mycket marker som helst utan han synade med typ 2/3 av sin stack. Turn blank, river blank och jag mer än dubblar upp mig.

Plats 8 åker också ganska snart och nu börjar ballongspelet. Ingen vill åka ut och tiden rinner iväg. Det blir mest spel mellan chipleaderna vid bordet eller någon all-in utan syn från en short. Tillslut blir vi dock av med ballongen och vi är 6 pers kvar. Jag ligger 3:a i chipcount och då är jag ändå långt efter de 2 chipleaderna som båda har en bit över 100 000. Nu händer dock det otänkbara. Chipleaderna går upp i en hand mot varandra efter raise och syn. Floppen kommer 3 låga varav 2 klöver. Eric C som sitter först bettar ut och Tony går all-in varav Eric blixtsynar. Eric sitter på J 9cc och Tony 99. Turn Ac. River blank och nu har vi en monster chipleader i Eric. (Kan eventuellt minnas handen lite fel men i stora drag var det så det utspelade sig) Tony överlevde dock och har ca 30000. Jag är nu helt plötsligt chip 2:a med ca 55 000.

En stund senare sitter jag på knappen och kikar ner på AK och raisar upp potten. Tony som sitter på BB och är lite på tilt går all-in med ca 42000. Jag synar och han visar upp A J. Helt otroligt håller min hand och vi är nu 4 pers kvar. Jörgen och en snubbe från Sala är väldigt shorta medans jag och Eric sitter på ordentliga stackar. Jörgen har i detta läge för vana att alltid ställa från knappen då jag sitter på BB men tyvärr plockar jag inte upp rätt händer för en syn. Vill inte dubbla upp Jörgen i onödan. Vet dock att Jörgen inte behöver ha en bra hand för att ställa i det läget men ska jag ta synen vill jag i alla fall ha en hand över average. Istället blir det tillslut shortstackarna som gör upp mot varandra. Efter att jag dubblat upp salasnubben en gång så har han betydligt mycket mer är Jörgen men Jörgen vore ju inte Jörgen om han inte hade sitt flyt. I 3 händer på raken lyckas Jörgen vinna efter att ligga under med 60/40 och den tredje gången är det hela över för salasnubben och vi är 3 pers kvar.

Efter någon hand när jag sitter på knappen kikar jag ner på KK och höjer upp till 10 000 (2000/4000 blinds). Eric lägger sig från SB och Jörgen väljer att syna. Floppen kommer 10 8 7 med 2 hjärter. Jörgen väljer nu att gå all-in direkt. Hmm. Vad kan han sitta med? Tror inte att han floppat stege eller triss för då borde han ha checkat för att försöka få ut en bet från mig. Han har förmodligen toppair med stegdrag eller alternativt 2 par och vill skydda sig mot färg/stegdrag. Efter att ha funderat någon minut väljer jag att syna och han visar toppair med hålstegedrag. Turn 7. River K. Jag fick en kåk och vi är nu i Heads up. Eric är fortfarande chipleader med ca 200000 mot mina 140000.

Heads up:en börjar dock ganska bra för mig och jag lyckas vinna några potter. Får en ganska fin slant när jag sitter på BB och Eric höjer till 18000 (3000/6000 blinds). Jag kikar ner på A2 off och väljer att syna. Floppen kommer A 8 2 och jag checkar. Eric bettar nu ut 20 000. Jag väljer här att gå all-in (kanske fel av mig men jag satte honom på ett ess). Eric funderar lite och väljer tillslut att lägga sig och visar mycket riktigt ett ess och får kommentaren från Jörgen att den skulle jag aldrig ha lagt. Kanske skulle jag bara ha kallsynat och sedan hoppats på att han bettat ut igen om jag checkat turn? Iofs finns ju viss risk att han istället dragit in 2 högre par för hans klonkingskills är ju vida kända.

Efter denna hand går det nerför för mig. Plockar mest upp skräpkort men väljer ändå att spela dem. Har dock noll träffbild och när jag försöker bluffa får jag direkt en reraise emot mig så det är bara att lägga. I en hand höjer Eric till 20000 från BB när jag har synat med J10 off. Jag synar. Floppen kommer A 10 x och Eric checkar. Jag slänger nu in en bett på 25 000 och får då direkt reraise i ansiktet och vet ju att han har ett ess och väljer därför att lägga mig. Han visar sedan upp AQ så jag hade rätt. Min stack blir mindre och mindre och jag börjar tröttna. När jag på BB kikar ner på 67 spader och Eric som vanligt höjt från knappen väljer jag att ställa och han synar och visar 88. Det kommer en 7:a på floppen men tyvärr inget mer och matchen är avgjord.

Det blev tyvärr ingen vinst denna gång men jag är ändå ganska nöjd. Var ganska short ett tag i mitten av turneringen och trodde verkligen inte att jag skulle gå så långt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med lite blogg igen

Anonym sa...

Inte ofta men kanske nu i fort sättningen en till blogg vi kan glädjas att läsa...Fredrik

Unknown sa...

Feel good......